Blog

Hoe start je met een glutenvrij dieet?

“Je kan niet tegen gluten”. Dat heb je echt net gehoord. Of het nou een uur geleden was, een week of een maand. Vanaf nu moet je dus een glutenvrij dieet volgen. En dat blijft natuurlijk vervelend. Want jeetje. Geen gluten meer? En nu? Waar begin je eigenlijk? Wat mag je dan allemaal niet meer eten? Ik ga je helpen met deze blog. Print hem uit, sla hem op, het komt goed.

Ik ga je zo vertellen waar je het beste kan beginnen, want er komt natuurlijk heel wat op je af! Laten we beginnen met ademhalen. Adem even rustig in. En weer uit. Het komt wel goed, Schatje. Je hebt je weg naar deze blog al gevonden en kom je er niet uit dan mag je me altijd even contacten via Facebook of gewoon een mailtje sturen.

Wat zijn gluten?

Gluten is een eiwit in graan waar jij dus helaas niet tegen kan. Maar in welke granen zit dat allemaal? Dat zijn er een aantal namelijk: tarwe, rogge, haver, kamut, spelt en gerst. Elk voedingsmiddel wat een van deze ingrediënten bevat, die moet je echt laten staan.

Dat betekent dat je nog WEL de granen rijst, maïs en teff mag. Daarnaast heb je zaden die lijken op granen die je ook mag en dat zijn: boekweit, amarant en quinoa,

Waar zitten gluten in?

Je bent natuurlijk benieuwd waar het allemaal in zit. Wat mag jij allemaal wel of niet meer eten? Kort door de bocht: geen “normaal” brood, taart, koekjes, pasta en bier meer. Yep. Dat is best vervelend, dat begrijp ik heel goed.

Mag ik dan nooit meer brood of pasta?

Nee, dat mag je niet. Tenminste, de varianten waar gluten inzitten. Gelukkig heb je ondertussen redelijk wat verschillende broden, broodjes, pasta, taart en koekjes waar jij je eigen weg in gaat vinden! Misschien ga je op een gegeven moment zelf bakken, misschien ook niet. Je hebt gelukkig genoeg recepten en leuke websites waar je helemaal los kan gaan en komen er wekelijks nieuwe producten op de markt die je wel mag.

De gluten in je huis

Of je nou lekker in je upje woont of met meerdere mensen in huis er zitten waarschijnlijk flink wat gluten in je kastjes waar jij niet heel lekker op gaat.

Pak het bovenstaande lijstje want het is tijd om je keukenkastjes op te ruimen en te gaan ontdekken wat je in huis hebt wat je WEL mag, en wat je NIET mag. Lees alle etiketten van de producten (ook de producten uit je koelkast en vriezer). Staat een van de volgende ingrediënten erop dan mag je het NIET:

Bulgur, Couscous, Cruesli, Deegwaren, Durum, Gerst, Gerstemout, Gerstemoutbloem, Gort, Griesmeel, Grutten, Haver, Havermeel, Havermout, Havervlokken, Macaroni, Mie, Mout, Moutextract, Muesli, Paneermeel, Parelgort, Rogge, Roggebloem, Roggemeel, Seitan, Spaghetti, Spelt, Tarwe, Tarwebloem, Tarwemeel, Tarwemout, Triticale, Vermicello, Zemelen.

Woon je met meerdere mensen in huis? En eten zij wel gluten? Dan is het slim om één kast volledig glutenvrij te maken. Daar bewaar je alleen de producten die jij gewoon mag en waar je niet ziek van wordt. Hartstikke handig voor jezelf en je gezin/vriend(in)/huisgenoten.

Dan komen we op de keukenspullen waar gluten in/aan kunnen zitten. Wat dacht je van zo’n fijne houten deegroller! Daar kunnen nog wel eens gluten aanzitten die je er niet zomaar af krijgt (je kan ze ook niet zien, dat is het lastige). Pak een schuurpapiertje en schuur dat ding of koop gewoon een nieuwe. Hetzelfde geldt voor een snijplank! Het slimste is om een nieuwe te kopen die alleen gebruikt wordt voor glutenvrije dingen. Gooi je pannenlappen, handdoeken en theedoeken in de was en gebruik natuurlijk altijd schone bij het bereiden van glutenvrije gerechten.

En je omgeving dan?

Het is absoluut aan te raden om jouw omgeving op de hoogte te stellen van je glutenintolerantie. Niemand wil dat jij ziek wordt! Stel ze op de hoogte met een mailtje, een appje waarin je alles uitlegt en stuur ze de blog “Help, ik krijg iemand met een glutenintolerantie te eten“. Hoef jij niet alles helemaal precies uit te leggen en weten zij er toch vanaf.

Glutenvrij boodschappen doen

Ik kan me mijn eerste keer glutenvrij shoppen nog herinneren. Ik heb geloof ik wel anderhalf uur in de supermarkt doorgebracht omdat ik niet meer wist wat ik moest eten. Alles wat ik ter plekke bedacht mocht ik niet. Wat moet je dan eten?

Als je net in je keukenopruimsessie je mayonaise, ketchup, bouillon en andere dingen weg hebt moeten geven/gooien kan het slim zijn om eerst je basics weer even aan te vullen.

Daarnaast is het verstandig om een lijstje te maken met je glutenvrije boodschappen. Wat wil je eten? Maak thuis een lijstje, bedenk welke aanpassingen er zijn en duik het internet op voor recepten! Nu ben je op deze site al aan het goede adres maar er zijn er nog veel meer. Denk aan verse ingrediënten. Aardappels, vlees en groente mag vaak gewoon nog wel.

Kijk bij het boodschappen doen goed op de verpakkingen. Bij de supermarkten Albert Heijn en Plus staat er op de huismerkproducten met een icoontje aangegeven of iets glutenvrij is. Super handig! Hoe vaker je boodschappen gaat doen, hoe handiger je erin wordt. Zie het als een avontuur!

Heb je nou een supermarkt met een klein assortiment aan glutenvrije producten? Bestel dan gewoon online! Glutenvrijemarkt.com is de grootste webshop op glutenvrij gebied, handig en snel in huis.

Rare producten met gluten

Wat je in de eerste instantie niet zal denken is dat er gluten kunnen zitten in snoepjes. Verder zijn er nog een aantal andere producten waarvan ik het altijd merkwaardig vind dat er gluten in zitten: surimi, chips, make-up, knakworstjes, lijnzaad, chocola, drinkontbijt, vruchtenhagel. Het is dus opletten geblazen met de meest normale dingen.

Er is natuurlijk al veel op je af gekomen en met deze blog denk je vast “Jeetje, dit ook nog allemaal!” Dat snap ik, ik heb het allemaal meegemaakt en ik kan je vast vertellen dat het een stuk makkelijker gaat worden.

We gaan binnenkort verder met het stappenplan maar voor nu zeg ik: haal nog even diep adem, het gaat je lukken. Denk je nog steeds van “Help!” stuur me dan gewoon een berichtje via Facebook of stuur me een mailtje.

Wil je receptinspiratie kijk dan even op deze website voor alle glutenvrije recepten.

Succes!

Liefs,

Carlijn

Vorige post

Dubbele bacon & lamsburger

Volgende post

Rucolasalade met gerookte kip en mangochutney

Carlijn

Carlijn

Carlijn is een ervaringsdeskundige als het op overleven met een gluten- EN lactose-intolerantie aankomt.

Haar favoriete eten? Sushi, poké bowls en aardbeien!