Review

Kookboek review: Less is More

Met een voedselintolerantie of allergie kan het lastig zijn om een kookboek te vinden waar je daadwerkelijk gerechten uit kan maken! Gelukkig is daar volgend jaar het eerste echte Foodless kookboek maar tot die tijd zullen we nog even met andere kookboeken aan de slag moeten.

Sacha de Boer & Jacob-Jan Boerma hebben alweer hun derde kookboek uitgebracht genaamd Less is More. In dit boek dagen zij zichzelf uit om te koken met minder dan 8 ingrediënten, dat klinkt mij goed in de oren omdat dat de kans op allergenen verkleint!

Less is More dus! Dat dachten ze met het cover ontwerp ook, wat een mooi boek zeg. Met een ontzettend clean design valt dit bij mij erg in de smaak! Als het op een kookboek aankomt bekijk ik altijd de foto’s als eerste. Wellicht komt het doordat ik deze site heb en zelf steeds fanatieker ben met food fotografie. De foto’s in dit boek zijn echt top! Van bereidingen tot portretten en gedetailleerde food foto’s. Wat ook leuk is, is dat ze zowel afbeeldingen in kleur als in grijstinten hebben gebruikt. Lekker gevarieerd!

Less is More Sacha de boer_3

Recepten

Het boek maakt onderscheid in 5 verschillende smaken namelijk fris, zilt, aards, mals en zoet. Per hoofdstuk vind je 10 gerechten waar maximaal 8 ingrediënten gebruikt worden! Natuurlijk heb ik even gekeken hoeveel van de 50 recepten er uit zichzelf al vrij zijn van bepaalde allergenen. Ik heb ze niet precies geteld (sorry, jongens) maar 3/4 van het boek is sowieso glutenvrij en de rest kan met kleine aanpassingen glutenvrij gemaakt worden! Wel wordt er naar verhouding iets meer lactose/melk producten gebruikt dan gluten maar dit is ook te veranderen door bijvoorbeeld roomboter te vervangen voor plantaardige margarine. Ook voor de mensen met een allergie voor soja, kippenei, pinda’s of noten is dit kookboek zeer geschikt. Qua moeilijkheid valt het allemaal reuze mee. De gerechten lijken op het eerste gezicht lastiger dan dat ze zijn.

Ik heb nog helemaal niks verteld over de auteurs van dit boek. Jacob-Jan Boerma is eigenaar van sterrenrestaurant De Leest en heeft al meerdere Michelinsterren op zijn naam staan. Een zeer goede kok met liefde voor eten en smaken, dat zie je zeker in dit boek. Sacha de Boer kennen we natuurlijk allemaal van het journaal en is ondertussen grote stappen aan het maken op het gebied van fotografie.

Ik merk dat ik enorm veel kookinspiratie krijg van dit boek en eigenlijk gelijk de keuken in wil duiken! Het daagt je uit en is toch wel de aanrader van de dag als je een hobby kok bent. Ik ben enthousiast en hoop dat jij dat ook wordt!

Heb jij dit boek ook dan ben ik benieuwd naar jouw mening!

Less is More Sacha de boer_4