Allergenentraining

3 meest gemaakte fouten op het gebied van allergenen in de horeca

Fouten maken is menselijk en zelfs in de beste restaurants gebeurd het. Maar wat zijn de 3 meest gemaakte fouten op het gebied van allergenen in de horeca?

Fout 1: Verkeerde voorlichting

Op het moment dat er iemand aangeeft last te hebben van een voedselallergie en/of -intolerantie dan kan het zijn dat bij de ene dame of heer in de bediening de alarmbellen afgaan, de ander heeft geen idee waar de gast het over heeft. Laatst zat ik in een restaurant waarbij de ober in kwestie mij vertelde dat ik (met een gluten- en lactose-intolertie) al het vlees mocht wat op de kaart stond en de patat kon ook, net als de aardappelen. Met enige verbazing keek ik hem aan en wist dat hij geen idee had waar hij het over had. Ik wist van een vorige ervaring dat de restaurantmanager mij precies kon vertellen wat ik wel en niet kon eten. Nadat ik gevraagd had of de manager in kwestie kon komen kreeg ik excuses van de ober ‘Ja, ik weet het eigenlijk niet’. Nu is dat geen enkel probleem, maar wees eerlijk. Voor mensen met een allergie is het wekken van vertrouwen heel belangrijk. Op het moment dat ik je vertrouw durf ik alles te eten dat je me voorschotelt.

Fout 2: “Heeft u een glutenallergie of een -intolerantie?”

Deze vraag wordt vaak gesteld zodat de koks weten of zij een nieuwe pan moeten pakken, een andere sloof om moeten doen en de werkbank schoon moeten maken. Deze vraag is echter overbodig omdat aan de ene kant een glutenallergie niet bestaat en aan de andere kant gasten een glutenintolerantie of -sensitiviteit hebben. Moet je hier dan naar vragen? Nee, zeker niet. Het maakt namelijk niet uit. In beide gevallen kunnen jouw gasten enorm ziek worden als ze wat binnen krijgen en zijn voorzorgsmaatregelen meer dan gewenst. Wat je graag wilt weten is of mensen vrijwillig glutenvrij eten of uit medische noodzaak. In dit geval volstaat de vraag ‘eet u vrijwillig glutenvrij?’.

Fout 3: Keuzemogelijkheden

Laten we eerlijk zijn. Bij veel restaurants zijn de keuzemogelijkheden voor mensen met een allergie erg beperkt. Natuurlijk is het lastig om zo’n volledig menu te hebben dat er voor iedereen meerdere opties zijn. Probeer je eens te verplaatsen in de gasten met een allergie (kies bijvoorbeeld de meest voorkomende allergieën: gluten, melk, noten en vis) en bekijk je menukaart. Word je vrolijk van de keuzes? Zou jij bij jouw restaurant gaan eten? Zie je mogelijkheden om kleine aanpassingen te doen aan bepaalde gerechten waardoor ze ineens wel geschikt zijn.

Heb jij hulp nodig bij het voorkomen van fouten op het gebied van allergenen? Neem dan contact op met Carlijn Bröring (06-30706733), ervaringsdeskundige, allergenenexpert en foodblogger bij Foodless.nl

Ik gebruik cookies om te zorgen dat jij de beste versie van de website ziet! Uiteraard zijn ze glutenvrij ;) Ik ga er even vanuit dat het oké is! Wil je dit niet, dan kan dat ook natuurlijk. Ja is goed! Lees meer