Blog

Een ei hoort erbij

Het is even rennen naar de winkel en dan heb je ze, gelukkig ze zijn er nog, de eieren voor de Pasen! Kleurtjes, gevuld, van chocolade, ze zijn er in alle soorten en maten. Maar zijn ze ook gezond? Deze week de eerste blog over eieren en cholesterol van Eveline van Dijk, mesoloog in De Bilt.

Is een ei gezond? Mag ik meer dan 4 eieren per week? Wat zit er eigenlijk in een ei?

Als het over eieren gaat wordt het nog wel eens verwarrend, want er zijn veel tegenstrijdige adviezen in omloop. Vroeger mocht je niet meer dan 3 keer per week een ei. Dit in verband met het cholesterol. Tegenwoordig mag je van de diëtiste wel 8 eieren per dag. Hoewel er dan wel gewaarschuwd wordt voor het kunnen optreden van een overgevoeligheid voor eieren. Iedereen weet dat eiersalade met mayonaise niet het meest gezonde broodbeleg is. Alhoewel, die mayonaise was toch ook gemaakt van ei? Hoe zit dat dan?

Eerst maar de feiten; wat zit er in een ei?

Een ei weegt ongeveer 60 gram. Hij telt 92 kcal en bevat onder andere 7,7 gram eiwit, 6,7 gram vet en 193 mg cholesterol. Ook bevat een ei veel foliumzuur, vitamine B12 en fosfor. Er zit veel potentie in zo’n klein ovaal bolletje. Het ei is de basis van nieuw leven. Eenmaal bevrucht, zit alles wat het nieuwe kipje nodig heeft er al in. Hij zal het met al het goede wat er in het ei zit moeten doen, want meer aanvoer van voeding is er niet! Het cholesterol in het ei heeft daarin misschien wel een hele belangrijke functie. Want waarom zou er anders zo veel cholesterol in zitten?

De functie van cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof en een belangrijke bouwsteen van bijna alle cellen in ons lichaam. Onze lever produceert het cholesterol o.a. uit verzadigde vetten uit de voeding. In het hele lichaam speelt cholesterol een rol in diverse stofwisselingsprocessen en het is een bouwsteen voor hormonen. We kunnen dus niet zonder cholesterol. Net als dat kipje in het ei.

Er bestaan 2 soorten cholesterol. Het HDL (high density lipoprotein) en het LDL (low density lipoprotein). Het goede en het slechte cholesterol. (Maar daarover in een volgend blog meer) Gemiddeld maken we zelf 1000 mg cholesterol per dag aan. Van dat totale cholesterol in ons bloed is maar 20% afkomstig uit de voeding. De overige 80% wordt door de lever in het lichaam zelf geproduceerd. Een verandering in het voedingspatroon kan er toe leiden dat het totale cholesterol lager wordt, maar laat je niet misleiden door te denken dat je geen roomboter of (te)veel eieren zou mogen eten in verband met het cholesterol. Nee, een ei is juist heel gezond! En zelfs wel 2 per dag, daar is niets mis mee.

Hoe kan ei bijdragen aan een gezond voedingspatroon?

Eieren kunnen een belangrijke plaats innemen in een vegetarisch voedingspatroon. Door de relatief grote hoeveelheid eiwitten, het vet en de vitamine B12 zorgen ze voor essentiële voedingsstoffen. Sporters doen er goed aan om voor en na hun training eieren te eten. Eieren zorgen voor een langdurig verzadigingsgevoel en geven een langzame stabiele afgifte van energie. Daar waar je van koolhydraten (suikers, zetmelen, granen, etc) korte snelle energie krijgt, krijg je van eieren langdurig beschikking over energie. Als je na een lange rit fietsen of na een intensieve krachtsinspanning een ei eet, zal je merken dat je spieren sneller herstellen. Vandaar de titel: Een ei hoort erbij!

Ik ga weer van ze genieten deze Pasen! Jij ook?

Eveline van DijkEveline is Mesoloog en ook gluten- en lactose-intolerant. Zij blogt over de professionele kant van voedselintoleranties en allergieën. Ze maakt fantastische gehaktballen met korianderzaad en kaneel, is dol op chocola en zegt altijd ja tegen de glutenvrije Merquesworstjes van de Albert Cuijp gedipt in haar eigen gemaakte knoflooksaus met komkommer en dille!

Related posts

Handige glutenvrije gewoontes

Lysanne

Hoe gebruik je glutenvrij meel?

Carlijn

Glutenvrij op vakantie: handige lijstjes!

Carlijn

Ik gebruik cookies om te zorgen dat jij de beste versie van de website ziet! Uiteraard zijn ze glutenvrij ;) Ik ga er even vanuit dat het oké is! Wil je dit niet, dan kan dat ook natuurlijk. Ja is goed! Lees meer