Beste Horecaondernemer,
Lastig hè? Die mensen met een allergie en intolerantie! Soms hebben ze er echt last van en soms krijg je ook nog van die mensen die lekker met trends mee gaan en opeens geen gluten meer willen eten. Vervolgens gaat de overheid zich er ook nog lekker mee bemoeien en wordt je verplicht een allergenenkaart in je zaak te hebben.
Ben je nog wel baas in je eigen zaak?
Echter is het nog veel lastiger voor iemand met een allergie/intolerantie. Het enige wat zij wil is gezellig uit eten met haar vriendje en vrienden. Zij moet dan vertrouwen op iemand die ze niet kent en hopen dat ze niet ziek wordt. Ja ondernemer, iemand met een allergie/intolerantie kan namelijk echt doodziek worden, maar dat zie je natuurlijk niet, want dan is deze gast alweer thuis. Als je probleem niet ziet is het er toch niet? Dit lijkt natuurlijk wel op verstoppertje spelen met je nichtje van 3 die haar handen voor haar ogen houdt, want zij ziet jou niet en dus kan je haar niet zien.
Mijn vriendin heeft een glutenintolerantie en lactose-intolerantie, maar wij gaan hierom niet minder uiteten. Echter, blijkt het hebben van een allergie of intolerantie toch een groter probleem te zijn waarbij het hebben van weinig keus het minste probleem is. Het gebrek aan kennis bij de medewerkers in de horeca over dit onderwerp is al een stuk vervelender. Daarnaast zijn er ook medewerkers die hun gebrek aan kennis proberen te maskeren door er ronduit over te liegen. Vooral deze medewerkers maken mij boos;
Je hebt echt geen idee dat mijn vriendin echt doodziek kan worden!
Gelukkig weten wij waar wij op moeten letten. Toch gaat het helaas niet altijd goed.
Wij zijn namelijk gek op vis en vooral oesters! Het begon als een gezellig diner bij een leuk visrestaurant in de stad. Na de oesters bestelden wij een hoofdgerecht, maar tijdens het eten proefde ik sojasaus en weet inmiddels dat hier meestal gluten inzitten (best handig zo’n wandelende allergenenexpert). De medewerkster liep naar de chef-kok in de open keuken nog geen vijf meter bij ons vandaan. Hij kwam naar onze tafel en gaf resoluut aan dat er echt geen gluten in de saus zaten. Mijn vriendin vroeg toch of ze het etiket mocht lezen en wat bleek: ingrediëntje nummer 2 was tarwe. Hierop vroeg mijn vriendin een glas water om vervolgens door te lopen naar de wc en de gegeten vis weer te laten zwemmen. Natuurlijk duizend maal excuus en werden wij gecompenseerd. Het meest schokkende vind ik dat de chef-kok zo resoluut was dat het glutenvrij was, maar eigenlijk niet wist waar hij het over had.
Als dit nu maar één keer voorkomt, zou je het kunnen accepteren maar nee dit gebeurt regelmatig. Niet dat mijn vriendin altijd boven de wc hangt, maar dat de zaak waar wij gaan eten onvoldoende op de hoogte is wat een allergie/intolerantie inhoudt. Dit gaat natuurlijk ten koste van onze gezellige avond en komen dan ook niet meer zo snel terug bij deze zaak. Gelukkig zijn er ook bedrijven waar het geen enkel probleem is en ze het zien als een normaal onderdeel binnen de bedrijfsvoering.
Nee ondernemer, het wordt nu echt tijd dat je je handen voor je ogen weghaalt en juist gaat kijken naar de mogelijkheden.
Die zijn er namelijk echt! Jouw zaak kan zich juist profileren ten opzichte van andere zaken. Ik weet dat als je ‘het probleem’ ombuigt het juist heel veel kansen biedt. Degene met een allergie bepaald waar er gegeten wordt, echt! Besef je wel dat er steeds meer mensen zijn die de diagnose allergie of intolerantie krijgen?
Kortom, een enorme potentiële nieuwe doelgroep. Zie het als kans en verdiep je in allergenen en intoleranties. Zorg ervoor dat je allergenenkaart in orde is. Train je personeel, zodat zij direct jouw gasten met een intolerantie/allergie op hun gemak stellen door over te komen als expert. Doen alsof werkt juist alleen maar averechts en gebeurt nog steeds te vaak. Besef dat de kans dan erg groot is dat iemand ziek wordt en dit door verteld aan mensen, lijkt mij niet de beste marketingactie!
Bovenstaande blog is natuurlijk prikkelend geschreven en gelukkig zijn er ook een hoop ondernemers die heel serieus omgaan met gasten met een intolerantie of allergie. De blog is in de zij-vorm geschreven aangezien mijn vriendin een glutenintolerantie en lactose-intolerantie heeft.