EetdagboekRecepten

Eetdagboek deel 1: Glutenvrije lunch en heerlijke hapjes!

Vaak krijg ik de vraag ‘wat eet je dan eigenlijk?’ voor mijn kiezen. Het is lastig namelijk om te vertellen wat je dan normaal gesproken eet als je geen gluten mag. Meestal stamel je er dan iets uit in de trend van ‘Ik eet alles behalve pasta’s en brood (en alle producten waar gluten in zitten), voornamelijk verse dingen en af en toe een stukje glutenvrij brood van Schär!’ Maar omdat dit de lading nooit goed dekt heb ik besloten om jou een kijkje te geven in mijn eetdagboek!

Maandag

Op maandag, dinsdag en woensdag wordt er bij mij standaard gegeten omdat ik dan voor een project op locatie zit. Met een intolerantie betekent dit dat je zelf je eten mee moet nemen, geen probleem en om tijd te besparen (zodat ik ook nog een sociaal leven kan hebben) neem ik vaak mijn avondeten van de avond ervoor mee als lunch.

Dat betekent dat ik ontbeten heb met 2 gekookte eieren om vervolgens als tussendoortje een heerlijke banaan te eten! Mijn salade? Dat was een feestje aangezien ik zat te smullen van baby spinazie met gegrilde gele courgette, komkommer, pastrami, gekookt ei, bacon en koriander. Mijn avondeten (en dus ook lunch voor morgen) deze maandag bestond uit een lekker biefstukje met groene asperges en een spiegeleitje! Heerlijk en glutenvrij!

Dinsdag

Ik had tijd over vanochtend! Is dat even leuk want dan had ik tijd om even 2 eitjes met spek te bakken en heerlijk te ontbijten. Als tussendoortjes had ik vandaag een bakkie aardbeien en in de middag een superfood reep. Maar mijn lunch was natuurlijk helemaal een pretpakketje aangezien je al weet wat ik gisteravond gegeten had; biefstuk met groene asperges en een spiegelei! Feestje toch? Eenmaal thuis besloot ik een rucolasalade te maken met gepocheerde kip en een vegan pesto.

Woensdag

Van het weekend was ik aan het bakken en heb ik zadencrackers gemaakt (het recept vind je terug in het kookboek!) die ik dus bij het ontbijt had vandaag. Zacht eitje erop en je hoort mij niet meer. Als tussendoortje had ik een bakje blauwe bessen en in de middag weer een reep (origineel hè?). De lunch kan je al raden (gepocheerde kip met rucola en vegan pesto) maar het diner was vanavond weer erg aangenaam; zoete aardappel uit de oven, spinazie met bacon, knoflook, balsamico-azijn en lamskarbonades!

Donderdag

Op donderdagen kook eet ik altijd iets uitgebreider dan de voorgaande dagen, natuurlijk omdat op donderdag mijn Foodless werkweek pas begint!

Mijn ontbijtje is op donderdag ook altijd een feestje. Daarom heb ik deze heerlijke bananenpannenkoeken gemaakt met een extra schepje proteïne poeder om te zorgen dat ik kan vlammen in de sportschool.

Wat ik het lastigste vond (en vind) aan glutenvrij eten is dat de lunch voor mij de grootste uitdaging vormt. Gelukkig is daar het Meisterbäckers Vital brood van Schär, wat boordenvol vezels zit. Daar hou ik van. Mijn darmen (en die van jou misschien ook wel) kunnen altijd extra vezels gebruiken! Ik deel dit glutenvrije recept dan ook graag met je, zodat je misschien weer wat lunchinspiratie hebt!

Glutenvrije lunch

Schär Meisterbäckers Vital met sla, rosbief en tonijnmayo

Ingrediënten voor dit glutenvrije lunchgerecht:

  • Schär Meisterbäckers Vital
  • Sla
  • Verse rosbief
  • Tonijn in blik
  • 2 el. mayonaise
  • Snufje zwarte peper

Bereiding:

  • Pak er een bord bij en leg daar 2 (of meer) glutenvrije boterhammen op. Leg er een bergje sla op, gevolgd door rosbief.
  • Open het blikje tonijn, laat het goed uitleggen en schep het over in een bakje. Voeg 2 eetlepels mayonaise en meng goed.
  • Schep een beetje tonijn op de rosbief en voeg naar smaak wat verse zwarte peper toe!
  • Nu heb je een heerlijk lunchgerecht waar je flink gelukkig van kan worden.

Zo rond een uurtje over vier heb ik altijd zin in eten en heb ik zitten smullen van wat ongebrande amandelen om de dag af te sluiten met bloemkoolcouscous met rozijnen!

Vrijdag

Op vrijdagen wil het wel eens voorkomen dat ik de hele dag in de keuken sta en dus echt op de gekste momenten eet. Zo komt het wel eens voor dat ik tijdens lunchtijd, borrelhapjes eet en op het tijdstip dat men meestal aan de borrel gaat, tik ik er nog even een boterhammetje in. Dat was deze keer ook het geval!

Deze vrijdag viel het mee. Ik kon rustig ontbijten met mijn zadencrackers en eitjes en kreeg ’s middags visite van 2 vrienden en dat betekent dat ik even een lekker hapje maak. Het is ten slotte vrijdag, het weekend is begonnen en dat mag best gevierd worden.

Het hapje voor mijn gasten moet natuurlijk nog steeds glutenvrij zijn ook al mogen zij dat wel. Mijn oven is namelijk 100% glutenvrij en dat is ontzettend fijn. Het mooiste vind ik ook nog dat mensen zonder intolerantie mijn borrelhapjes ook erg lekker vinden. Dat is stiekem wel een overwinning hoor.

Dit borrelhapje heb ik gemaakt met glutenvrij bladerdeeg van Schär, het grootste glutenvrije merk van Nederland.

Glutenvrij Bladerdeeg

Glutenvrij bladerdeeghapje met spinazie & feta

Ingrediënten:

  • Glutenvrij bladerdeeg van Schär
  • Spinazie
  • Feta
  • Optioneel: geklutst eitje

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 220 graden. Laat het bladerdeeg ontdooien.

Bak de spinazie ondertussen in een pan (anders krijg je het nooit normaal in het bladerdeeghapje).

Kluts een eitje terwijl je de spinazie een klein beetje af laat koelen.

Schep kleine hoopjes spinazie op het bladerdeeg. Bedenk goed wat voor vorm hapjes je wilt maken, leg je het in het midden kan je de hoeken naar binnen vouwen. Leg je de spinazie iets meer langs uit het midden dan kan je hem makkelijker dubbelvouwen. Verkruimel een stukje feta erboven.

Vouw het bladerdeeg en druk dit aan met je vingers.

Bestrijk de bovenkant van het deeg met een geklutst eitje. Bak de hapjes af in 10 minuten en serveer warm.

Na de hapjes heb ik later op de middag toch nog even genoten van een Schär Meisterbäckers Vital broodje met sla, rosbief en tonijnmayo. Als je het in de koelkast hebt liggen is het zonde om het niet op te eten toch? Nog een bietensoepje erin en mijn weekend kan van start!

Glutenvrij bladerdeeg_2

Schär

Deze post is mede mogelijk gemaakt door Schär, het grootste glutenvrije merk van Nederland. Om meer aandacht te krijgen voor glutenvrije producten is er een hele leuke pagina ingericht met een berg gezellige bloggers. Neem daar ook even een kijkje zou ik zeggen!

Vorige post

Aardappelcupcakes

Volgende post

Smoothie met aardbeien en basilicum

Carlijn

Carlijn

Carlijn is een ervaringsdeskundige als het op overleven met een gluten- EN lactose-intolerantie aankomt.

Haar favoriete eten? Sushi, poké bowls en aardbeien!