Recepten

Glutenvrij ontbijt: Quinoapap

Sinds ik glutenvrij en melkvrij eet, werd mijn ontbijt ineens een stuk ingewikkelder. Ooit was ik gek op croissantjes, warme broodjes, nou ja, verzin het maar. Maar goed. Dat gaat niet meer. Inmiddels heb ik quinoa ontdekt. Het was een liefde die even moest groeien, maar inmiddels eet ik zeker drie keer per week quinoapap als ontbijt. Het heeft even tijd gekost om de perfecte pap met bite te creëren die ook nog eens melkvrij moet zijn, maar het is goed gelukt en het daarom waard om te delen. Ik maak het overigens in deze hoeveelheden en bewaar dan drie porties in de koelkast. Vier dagen bewaren, is geen enkel probleem.

Quinoapap_1

Ingrediënten voor vier ontbijtjes:

  • 70 gram quinoavlokken
  • 40 gram niet voorgekookte quinoa
  • 800 ml water
  • 100 ml kokosmelk
  • snuf zout
  • kaneelstokje
  • suiker naar smaak
  • lekkere noten naar smaak

De hoeveelheden hier zijn een beetje ongeveer. Ik maak het normaal met een theebeker. Die vul ik voor ongeveer tweederde met vlokken en maak hem dan vol met de hele zaden. Dat gaat in een steelpannetje. Vervolgens doe ik er drie bekers water bij, de vierde hou ik apart. Dit gaat aan de kook met het zout en kaneelstokje en laat ik zachtjes pruttelen. Als het te droog wordt gaat er weer wat water bij. Over het algemeen gebruik ik bijna de hele vierde beker. De pap moet vrij stevig zijn, aangezien er later nog kokosmelk bij gaat.

Na ongeveer tien minuten is de pap zo goed als gaar, maar moet nog wel nagaren. Op dit moment voeg je ongeveer honderd milliliter kokosmelk toe, of in ieder geval zoveel dat het lekker romig en zacht wordt. Laat de kokosmelk mee verwarmen, maar absoluut niet koken. Voeg nu eventueel wat suiker naar smaak toe. Ik ben een zoetekauw, bij mij gaan er op deze hoeveelheid ongeveer twee eetlepels suiker in. Roer door, haal de pan van het vuur en laat nog zo’n tien minuten nagaren met het deksel op de pan. Haal vlak voor het eten het kaneelstokje uit de pan. Ik eet het meestal met een flinke hand noten die ik even wat kleiner heb gemaakt in de vijzel, maar gebruik wat dit betreft gewoon je fantasie. Fruit erbij kan, eigenlijk alles wat je lekker vindt. Eet smakelijk!

Vorige post

Vegan pepermunt cake

Volgende post

Van veelvraat naar paleo-slachtoffer

Laura

Laura

Laura heeft journalistiek en muziekwetenschappen gestudeerd en is behalve muziekgek ook nog eens dol op eten en koken. Haar bolognesesaus is inmiddels wereldberoemd in het Utrechtse Transwijk en omstreken. Verder lust ze wel een glutenvrij pilsje, zeker in combinatie met goed gezelschap. Proost!