Recepten

Gluten- en lactosevrije ontbijtkoek

Dit is absoluut mijn favoriete recept! Ik bak het bijna elke week omdat ik het zo lekker vindt, omdat het zo makkelijk is en omdat het ook nog eens handig is! Als ik moet werken dan maak ik ’s ochtends rond een uur of 6 mijn lunch klaar. Als ik zelfgebakken brood mee zou nemen dan is het rond etenstijd of een kleffe hap, of een grote verzameling kruimels. In ieder geval vind ik het niet te eten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets wat wél lange tijd in je tas lekker blijft. Ik heb altijd graag ontbijtkoek gegeten en daarom ben ik gaan proberen om dit zelf te bakken. Zo kwam ik op het onderstaande recept. De ontbijtkoek is heerlijk als lunch, niet kruimelig of droog en het vult uitstekend (ik vermoed dat dat komt door het havermeel). Ik dacht altijd dat ontbijtkoek ontzettend ingewikkeld moest zijn, maar niets is minder waar. Het is het allersimpelste recept wat ik heb, en het kan gewoon écht niet mislukken!

Gluten- en lactosevrije ontbijtkoek

Ingrediënten:

  • 100 gram Schär mix B (Mehl) & 100 gram havermeel
  • 250 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 4 eetlepels koekkruiden (met een kop er op als je van lekker gekruide ontbijtkoek houdt!)
  • Een half zakje bakpoeder (is meestal 8 gram)
  • 2 grote eetlepels psyliumvezels (fiberhusk)
  • 4 eieren
  • (evt. 50 gram havervlokken, muesli, rozijnen o.i.d.  voeg dan ook een eetlepel yoghurt toe)

Gluten- en lactosevrije ontbijtkoek

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175 graden

Doe alle ingrediënten bij elkaar in een  kom en mix alles tot het een glad mengsel is.

Mix nog iets langer tot er luchtbelletjes te zien zijn.

Bekleed een cakevorm met bakpapier (of beboter de cakevorm) en doe het deegmengsel in de vorm (het klopt dat het behoorlijk vloeibaar is).

Zet de cakevorm in de voorverwarmde oven en bak de ontbijtkoek in ongeveer 40 minuten gaar.

Pak de ontbijtkoek in aluminiumfolie in want dan droogt de koek niet zo uit tijdens het afkoelen.

Snijd de ontbijtkoek in stukjes als deze is afgekoeld.

Eet smakelijk! (of stop het lekker in de diepvries om er later ook van te kunnen genieten!)

Vorige post

Broccolisalade met kip en citroen

Volgende post

Gluten- en lactosevrije cake met peer en pistachenootjes

Joëlle

Joëlle

Joëlle is a teacher at secondary school and has a gluten, lactose AND soy intolerance. Quite a tough combination but she's always on the hunt for great and delicious recipes. She makes a mean 'ontbijtkoek' (a dutch breakfast delicacy) and is a huge fan of anything that is made of oats.