Recepten

Bloemkoolpizza

De laatste paar maanden ben ik in de fitfoods gedoken en eens op gaan letten hoeveel calorieën er eigenlijk in bepaalde glutenvrije gerechten zit. Met mijn gekke lactose en gluten intoleranties zijn er een aantal dingen die je af en toe gewoon enorm mist.. bijvoorbeeld een pizza!

Bloemkoolpizza

Omdat ik dus iets meer op de calorieën let en wat gezonder wil eten ben ik eens gaan zoeken naar recepten voor een pizzabodem van bloemkool. Ik wist dat het bestond, ik had alleen geen idee hoe en wat en at eigenlijk nooit bloemkool. Maar ik heb een aantal recepten online gevonden, uitgeprobeerd en uiteindelijk iets aangepast (iFoodreal had de beste) zodat ik het ‘in mijn ogen’ perfecte recept heb. Enjoy je bloemkoolpizza! Laat je me even weten wat jij ervan vindt!

Bloemkoolpizza

Ingrediënten en benodigdheden voor 2 pizzabodems:

  • 1 bloemkool
  • 1 ei (groot)
  • 60 gr. lactosevrije geraspte kaas
  • snufje zout
  • verse peper
  • rozemarijn, tijm, oregano, basilicum (allemaal gedroogd)
  • keukenmachine of blender
  • fijne zeef of kaasdoek

Bloemkoolpizza

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Was de bloemkool en snijd de roosjes klein. Doe de bloemkool in een keukenmachine (ik heb ‘gewoon’ mijn blender gebruikt) tot het helemaal fijn gesneden is.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en spreid de bloemkool uit op de bakplaat. Zet de bloemkool in het midden van oven voor 15 minuten.

Haal na 15 minuten de bloemkool eruit en zet de oven op 230 graden.

Heb je een kaasdoek leg deze dan in een bord. Schep de bloemkool erin, vouw het doek dicht en knijp zo hard als je kan het vocht eruit.

Gebruik je een zeef zet deze dan op een bak. Schep de bloemkool erin en druk deze hard fijn tegen de bodem van de zeef tot er wat vocht uit komt.

Beide manieren is een goede work-out voor je armen 😉

Na het ‘uitknijpen’ van de bloemkool doe je deze in een bak.

Voeg het ei, de kaas en kruiden toe en roer alles goed door elkaar.

Leg een nieuw bakpapiertje op de bakplaat (tenzij die nog goed is) en spreid het bloemkool prutje uit in 2 bodems (ik maak ze rechthoekig aangezien dat naast elkaar op de plaat past)

Zet de bakplaat terug in de oven voor 15-20 minuten.

Haal de bodem uit de oven en beleg deze met ingrediënten naar keuze. Je kan de bodems zonder toppings maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren of een maand ingevroren in de vriezer.

Ik heb de pizza belegd met tomatenpuree, verse basilicum, zwarte olijven, zongedroogde tomaten, verse tomaten en wat geraspte kaas. Geloof me, dit was echt smullen!

Vorige post

Avocado met ei uit de oven

Volgende post

Bananencrackers met lijnzaad

Carlijn

Carlijn

Carlijn is een ervaringsdeskundige als het op overleven met een gluten- EN lactose-intolerantie aankomt.

Haar favoriete eten? Sushi, poké bowls en aardbeien!