Recepten

Baba Ganoush | Gluten- en lactosevrij dippen

Baba Ganoush is een aubergine spread of dip uit het Midden Oosten, die net zoals hoemoes volledig gluten- en lactosevrij is. Baba Ganoush wint steeds meer aan populariteit. Logisch ook, want het smaakt heerlijk op een stokbroodje of rijstwafel of als dip bij groenten. De ‘echte’ Baba Ganoush bestaat uit aubergines die gerookt zijn boven houtskool. Daar moet je van houden, ikzelf vind het nogal rokerig smaken. Zoals wij het echter in Nederland eten, is Baba Ganoush lekker romig en een beetje zoetig. Ik voegde ook wat chia-zaadjes toe, om het extra gezond te maken. De Baba Ganoush is in een afgesloten bakje ongeveer een week houdbaar in de koelkast, maar het is natuurlijk veel lekkerder om het direct op te eten.

Ingrediënten:

  • 2 aubergines
  • 1 teentje knoflook, uitgeperst
  • 1 el tahin (sesampasta, te koop bij de toko en grotere supermarkten)
  • 1 el citroensap
  • 2 tl komijnzaad
  • 1 el chiazaadjes
  • Een paar takjes platte peterselie
  • Peper en zout

Bekleed de bakplaat van de oven met bakpapier en verwarm de oven voor op 180 graden. Prik met een vork gaatjes in de schil van de aubergine. Rooster de aubergines ongeveer 60 minuten in de oven. Draai ze tussendoor (na een halfuur) om.

Haal de aubergines uit de oven en laat afkoelen. Snijd de aubergines doormidden en schaap met een lepel het vruchtvlees eruit. Meng het vruchtvlees in een blender met de knoflook, citroensap, komijnzaad en tahin tot een gladde pasta. Breng op smaak met peper & zout en voeg op het laatst de peterselie en chiazaadjes toe.

Eet smakelijk!

Vorige post

Glutenvrije worteltjestaart | Foodblogswap September

Volgende post

(D)wars van intoleranties

Roos

Roos

Roos heeft geen allergieën maar gelooft in de kracht van goede voeding. Ze kookt daarom graag met verse ingrediënten, zonder pakjes en zakjes. Dit past perfect in de gluten- en lactosevrije lifestyle! Roos blogt zelf ook op Roos RCPTN.